SEO en SEA

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. SEO omvat alle activiteiten die u uitvoert om ervoor te zorgen dat uw website hoger scoort in de organische resultaten van zoekmachines zoals Google. Search Engine Advertising (SEA), ook wel bekend als PPC of Pay-Per-Click is het proces van rechtstreeks adverteren op Google en andere vergelijkbare zoekmachines.

SEO en SEA: wat is het verschil en wat zijn de voordelen van deze twee?

Als je het over marketing hebt, hoor je vaak de termen SEO en SEA. Maar wat betekenen deze termen en hoe kun je deze digitale marketingtechnieken voor jouw bedrijf gebruiken?

SEO en SEA: de betekenis

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. SEO omvat alle activiteiten die u uitvoert om ervoor te zorgen dat uw website hoger scoort in de organische resultaten van zoekmachines zoals Google. Search Engine Advertising (SEA), ook wel bekend als PPC of Pay-Per-Click is het proces van rechtstreeks adverteren op Google en andere vergelijkbare zoekmachines. Bij gebruik van SEA zullen zoekmachines advertenties voor uw bedrijf tonen in de zoekresultaten boven de organische resultaten. In de onderstaande afbeelding kunt u zien hoe Google de zoekmachineadvertenties (1) en de organische resultaten (2) weergeeft bij het gebruik van de zoekopdracht "zonnepanelen".

SEO - SEA

SEO versus SEA

Beide online marketingvormen zijn bedoeld om meer bezoekers naar je website te trekken. Voor SEA moet je advertentiekosten betalen, meestal in de vorm van pay per click. SEA levert onmiddellijke resultaten op, maar de resultaten bestaan ​​alleen zolang je voor de advertenties betaalt. In het geval van SEO wordt websiteverkeer organisch gegenereerd. Dit betekent dat het verkeer van zoekopdrachten in zoekmachines gratis is en geen vergoeding per klik vereist, zoals bij zoekmachine-advertenties. Het ontwikkelen van organische zichtbaarheid kost echter tijd en moeite (geld). Hoogstwaarschijnlijk moet je het SEO-werk uitbesteden aan een specialist die je kan helpen hoger te scoren en je organische online aanwezigheid te verbeteren. In veel gevallen werken SEO en SEA het beste wanneer ze samen zijn geïntegreerd en strategisch zijn afgestemd om zowel korte- als langetermijndoelen te bereiken.

Verschil tussen SEO en SEA

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen SEO en SEA:

  • Een hoge ranking krijgen in de organische zoekresultatenpagina's van Google (SEO) kan enkele maanden duren, terwijl zoekmachineadvertenties (SEA) direct zichtbaar zijn bovenaan de zoekresultaten. Daarom bieden zoekmachineadvertenties onmiddellijke resultaten in termen van websiteverkeer. Bij SEO kan dit even duren.
  • Google biedt minder inzicht met organische zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld niet zien met welk trefwoord uw websitebezoeker op jouw site terecht is gekomen. Bij zoekmachineadvertenties verstrekt Google u deze informatie wel. Met Conversion Tracking en het Google Ads-systeem kun je bepalen welke zoekwoorden converteren en tegen welke kosten.
  • Betaalde zoekresultaten in Google staan ​​grotendeels bovenaan de pagina. Meestal worden er vier advertenties op desktops getoond en drie op mobiele telefoons. Een gebruiker ziet altijd de betaalde zoekopdrachten, zelfs als ze er langs scrollen. De onbetaalde zoekresultaten zijn soms niet eens zichtbaar zonder naar beneden te scrollen.
  • In tegenstelling tot advertenties in zoekmachines, drogen organische zichtbaarheid en verkeer niet op wanneer je stopt met betalen. Inspanningen om organisch verkeer en zichtbaarheid te ontwikkelen zijn op de lange termijn duurzamer dan advertenties. SEA heeft een constante investering nodig.
  • Met betaalde advertenties houd je heel eenvoudig je budget onder controle. Bepaal hoeveel je bereid bent per dag te besteden en stel een vast budget vast. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat je je limiet niet overschrijdt, aangezien dit erg snel kan gaan met betaalde advertenties! Om deze reden raden we aan om jouw zoekmachineadvertenties uit te besteden, aangezien een ervaren professional je campagnes kan optimaliseren met een lager budget, waardoor u geld bespaart! Het uitbesteden van jouw Google Ads is vaak niet alleen effectiever, maar ook goedkoper. 
  • Zoekmachineadvertenties kunnen duur zijn. Het is niet altijd het geval, maar de kosten kunnen snel oplopen als u uw campagnes niet constant controleert en optimaliseert. We adviseren klanten altijd om hun advertenties uit te besteden aan een expert om hun Google Ads-account in topconditie te houden. Verkeer van organische zoekopdrachten is gratis. Het kost moeite om online zichtbaarheid te ontwikkelen, maar het is goedkoper dan adverteren.
  • Met betaalde advertenties kun je specifieke zoekwoorden targeten, wat ook bij SEO het geval is. Met advertenties kun je je echter ook richten op specifieke locaties, talen, apparaten en doelgroepen op basis van eerdere websitebezoeken.
  • Met betaalde zoekadvertenties heb je meer controle en ruimte om de marketingboodschap over te brengen. De advertenties stellen je in staat om extra informatie onder de aandacht te brengen, zoals: je telefoonnummer, openingstijden, bedrijfslocatie, Unique Selling Points (USP's) en meer. Net zoals je kunt zien in het onderstaande voorbeeld.

Marketingboodschap SEA

De combinatie van SEO en SEA

Idealiter raden we onze klanten aan om te investeren in zowel SEO als SEA, aangezien beide voordelen en nadelen hebben. Een optimale online marketingstrategie zal profiteren van beide methoden, omdat ze elkaar zeer goed aanvullen en ondersteunen.

  • SEA geeft je directe feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, zodat je leert wat de bedoeling is van mensen die op een specifieke term zoeken. Deze intelligentie kan worden gebruikt voor organische zoekmachinemarketing (SEO) om resultaten te verbeteren.
  • Je kunt je zoekwoordstrategie testen in Google Ads, als het werkt, kun je deze gebruiken voor een SEO-strategie voor de lange termijn.
  • Je kunt de A / B-testgegevens van SEA gebruiken in je SEO-strategie. Je zult bijvoorbeeld ontdekken welke advertentietekst het beste werkt op basis van de klikken in SEA. Jekunt dit gebruiken in je metagegevensbeschrijvingen.
  • Je vergroot het vertrouwen en de bekendheid bij potentiële klanten wanneer je zowel organisch als via betaalde advertenties zichtbaar bent. Dit zal ertoe leiden dat je website tweemaal omhoog komt tijdens zoekopdrachten.

Met andere woorden, een uniforme zoekmachinemarketingstrategie met zowel SEO als SEA is de optimale aanpak, die leidt tot betere resultaten op korte en lange termijn. Natuurlijk is elke markt anders en een op maat gemaakte online marketingstrategie die is afgestemd op uw specifieke bedrijfsbehoeften, levert de meeste voordelen op. Benieuwd wat online marketing voor uw bedrijf kan betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis online marketingadvies. Heb je een vraag over SEO en SEA? Of wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op met ons.

Klaar om SEA & SEO in te zetten?

Plan vrijblijvend een call in om je jouw SEA & SEO strategie te bespreken.