HubSpot instellen in 8 stappen voor MKB

HubSpot is hét marketing-, sales- en klantenservice platform dat bedrijven helpt om beter te groeien.

HubSpot als all-in-one online platform

HubSpot biedt een compleet all-in-one-platform met alle tools en integraties die je nodig hebt om beter te groeien - of je nu leads wilt vergroten, verkopen wilt versnellen, klantenservice wilt stroomlijnen of een krachtige website wilt bouwen. We laten je graag zien hoe eenvoudig het is om HubSpot in te stellen voor het MKB. In acht stappen kan je al aan de gang:

  1. Connect je website
  2. Voeg een HubSpot (pop-up) formulier toe
  3. Verbind je Ad Account
  4. Importeer je contacten
  5. Stel je Sales Pijplijn in
  6. Je eerste HubSpot Campagne
  7. Verbind je e-mailclient aan HubSpot
  8. Rapportages
Hubspot fly wheel

1) Connect je website

Als je site een WordPress-site is, kun je eenvoudig de HubSpot WordPress-plug-in gebruiken om de connectie te maken met HubSpot.

Als je andere website systemen hebt (bijv. Drupal, Shopify), kun je deze via het script in de site invoegen (of nog beter, Google Tag Manager gebruiken).

HubSpot volgt bezoekers van je site en toont al hun interacties in de contact tijdlijn, waardoor je een krachtig inzicht krijgt in waar ze in geïnteresseerd zijn.

Hubspot contact record

2) Voeg een HubSpot pop-up formulier toe

Pop-upformulieren zijn eenvoudig te bouwen en ideaal voor het verzamelen van leads.

We raden aan om pop-upformulieren te maken die na een vertraging van 7 seconden van links naar binnen schuiven. De reden om aan de linkerkant in te schuiven, is te wijten aan het feit dat veel sites chatvensters hebben die aan de rechterkant verschijnen.

Begin met een eenvoudig aanmeldingsformulier voor de nieuwsbrief, maar probeer vervolgens meer specifieke formulieren toe te voegen als je tijd hebt. Hoe specifieker de vorm, hoe effectiever ze zullen zijn.

Door een specifieke pagina met een specifieke aanbieding te targeten, kun je meestal conversieratio's behalen van meer dan 10%.

Hubspot pop-up form

3) Verbind je Ad Accounts

Als je Google Ads, LinkedIn Ads of Facebook / Instagram-advertenties gebruikt, kunt je je advertentieaccounts koppelen aan HubSpot.

Nadat je verbinding hebt gemaakt met HubSpot, kun je automatisch de Linkedin- of Facebook-pixels in je site invoegen.

Bovendien kun je je contactenlijsten synchroniseren als doelgroepen in de advertentieplatforms - ideaal voor remarketing.

Bovendien kun je automatisch contacten invoegen vanuit leadformulieren van LinkedIn en Facebook.

Hubspot connect accounts

Wil je jouw HubSpot omgeving eens laten scannen?

Vraag een HubSpot Quick Scan aan

4) Importeer je contacten

Je kunt eenvoudig contacten importeren via import vanuit CSV- of Excel-lijsten.

Zorg ervoor dat je ook eventuele opt-outlijsten importeert.

Je kunt ook tools zoals PieSync en Zapier gebruiken om contacten uit andere systemen te importeren.

Als je aangepaste gegevenspunten in je importbestanden hebt, kun je aangepaste eigenschappen voor contacten instellen en daarin importeren.

Hier is een goede blogpost van HubSpot over het gebruik van aangepaste eigenschappen.

Controleer de geldigheid van je contacten met NeverBounce, vooral als je meer dan 6 maanden niet met hen hebt gecommuniceerd. Je kunt dan gemakkelijk bounces-contacten uitsluiten van je toekomstige e-mailcampagnes.

Hubspot neverbounce

5) Stel je sales pijplijn in

Er is een standaard salespijplijn in HubSpot. We raden je aan om hiermee aan de slag te gaan als je er nog geen hebt. Als je echter een gedefinieerd proces hebt dat je wilt repliceren, kun je dit aanpassen aan je proces.

Een goed hulpmiddel om mee te beginnen is de cursus Inbound Sales: Get Certified in Inbound Sales

Pro-tip: wanneer je deals maakt, moet je dit vanuit de contactpersoon doen, zodat je tijd kunt besparen door de mogelijkheid te hebben om de geschiedenis van de contactpersoon / het bedrijf in de deal op te nemen.

Hubspot pipeline

6) Je eerste HubSpot Campagne

E-mailmarketing in HubSpot is eenvoudig in te stellen en te bouwen:

  • Gebruik een eenvoudige e-mailsjabloon om te beginnen (we vinden dat dit werkt om het beste resultaat te krijgen wanneer u voor het eerst uw eerste e-mail verzendt)
  • Gebruik personalisatie, zoals Voornaam
  • Laat het precies zo klinken als hoe u naar de andere persoon zou schrijven!
  • Bonus: je hebt nu toegang tot taken vanuit je Gmail-inbox!
Hubspot email

7) Verbind je e-mail client aan HubSpot

HubSpot maakt het gemakkelijk om jouw Gmail- of Office 365-account te koppelen.

Hubspot connect email client

8) Rapportages

Bekijk de Dashboard-bibliotheek om je rapportage in te stellen, zodat je weet wat er aan de hand is! Hier lees je hoe je aan de slag gaat met rapporten.

Hubspot dashboard

Wil je jouw HubSpot omgeving eens laten scannen?

Vraag een HubSpot Quick Scan aan

HubSpot Certificaten

Ben je klaar om jouw business te laten groeien?

Plan vrijblijvend een call in om eens van gedachte te wisselen over hoe we jouw online marketing inspanningen kunnen laten groeien.